Virtual Reality


Docenten trainen met VR

Om nieuwe en al wat meer ervaren docenten te trainen in het omgaan met leerlingen in het speciaal onderwijs, heeft Altra de virtual reality-training ‘Be in the classroom’ ontwikkeld. Docenten maken in een virtuele setting verschillend leerlinggedrag mee en kunnen zo ervaren wat dat met hen doet. Hoe zouden zij reageren in zo’n situatie?

 

Vanuit verschillende perspectieven

Het wordt de docenten niet makkelijk gemaakt in de virtuele wereld. Tijdens het eerste deel van de training ervaren de docenten in VR een les vanuit het leerlingperspectief. Je zit echt in de klas aan een tafeltje met naast, voor en achter je echte leerlingen. Je ervaart niet alleen je klasgenoten maar ook de docent die voor de klas staat. Het tweede deel van de training ervaar je vanuit leraarperspectief.

 

Bewust van emoties

Samen met de oplossingsgerichte groepstraining met andere docenten, die bij de VR-beleving hoort, worden de docenten zich meer bewust van hun emoties op dat moment, welke gedachte daarbij hoort en welke handeling ze kiezen om met de situatie om te gaan. De uitwisseling met collega’s en het samen oefenen zorgt voor nieuwe inzichten en ideeën voor je aanpak in de klas.

 

Steviger in de schoenen

Nieuwe docenten in het speciaal onderwijs zijn zich door deze virtuele training meer bewust van hun eigen ontwikkeling voor de klas en hoe ze steviger in hun schoenen kunnen staan. De meer ervaren docenten ervaren hoeveel impact een docent heeft, ook op leerlingen die ze niet direct aanspreken, hoe de leerling zich kan voelen in specifieke situaties en welke invloed de omgeving heeft op het eigen gevoel, gedrag en veiligheid.