Privé: Trainingen


Groepsdynamica

“Hoe kan die ene leerling er nou voor zorgen dat ik de hele klas tegen me heb?”

Een docent is veel bezig met het zichtbare gedrag van de leerlingen, maar wat is er aan de hand bij groepen? Wat zijn de verborgen structuren en met welk doel is de groep op dit moment bezig? Het ‘onzichtbare’ gedrag is vaak veel belangrijker voor het gedrag van leerlingen dan het zichtbare.

Het begrijpen en doorzien van een groep maakt het voor een docent een stuk makkelijker om met een groep op een positieve manier aan de slag te kunnen.

 

De scholing

Groepsontwikkeling loopt altijd bepaalde fasen door (Tuckman, 1965). De eerste stap is om de fase te herkennen. Bij elke fase hoort een doel. Als docent is het belangrijk dat je dit doel voor ogen houdt en werkvormen uitkiest die hierbij passen.

Daarnaast wordt er gekeken naar de groepsrollen. Wie vervult welke rol in de groep? Dit gaat aan de hand van de Polsky Diamond. Hierin worden groepsrollen blootgelegd en door deze te herkennen kunnen de juist interventies bij de juiste personen terecht komen.

Groepsdynamica is onderdeel van ‘Veilige start.

 

Resultaat

Een docent weet wat er speelt in de klas, doordat hij zicht heeft op de fasen van, en de rollen in de groep. Een docent kan onderzoeken of de les past bij de behoeften van de groep, omdat hij kennis heeft van interventies en werkvormen.

 

Voor wie?

Docenten en iedereen die met groepen werkt.

 

Tijdsduur en doorlooptijd

Workshop van drie tot vier uur met een follow up van twee uur. De tijd is altijd aan te passen aan de mogelijkheden van de deelnemers.

 

Tot slot

De training is maatwerk. De onderwerpen staan slechts in hoofdlijnen vast. De definitieve inhoud passen we aan op de situatie op uw school.